×
PROJEKT HANTVERK OM MIG

01

Music Never Dies

Begravningsbyråerer finns för att ordna det som behövs vid en begravning. Mycket praktiskt, men också mycket känslor, och okunskap för de drabbade. Finns det något ljus i detta mörker? Sympati. Förståelse. Finns det någon del i en begravning, eller när någon dött, som går att lyfta på ett humoristiskt och lättare sätt? 

02

The Birds

En ny version av den klassika Hitchcock-filmen Fåglarna / The Birds ska lanseras med hjälp av en kampanj. 

03

Veelkes Voelege

Ett helt nytt bryggeri kommer att lanseras i Sverige under nästa år. Det kommer att skilja sig från andra bryggerier genom att endast producera högkvalitativt alkoholfri öl. 

04

Många Mil Kvar

Sellpy är en svensk e-handelsplattform som specialiserar sig på att sälja begagnade kläder och accessoarer. Plattformen gör det enkelt för användare att sälja och köpa secondhandvaror.

Music Never Dies

FONUS X SPOTIFY 01

Typ av projekt: Kundprojekt – fiktiv kund

Kund: Spotify & Fonus

Team: Elina Johansson, Viktoria Nicholaisen, Maja Hagald & Kelly Arhage

LÄS MER

BAKGRUND

Begravningsbyråerer finns för att ordna det som behövs vid en begravning. Mycket praktiskt, men också mycket känslor, och okunskap för oss drabbade. Finns det något ljus i detta mörker? Sympati. Förståelse. Finns det någon del i en begravning, eller när någon dött, som går att lyfta på ett humoristikst och lättare sätt? 

BRIEF

Avsändaren ska vara en begravningsbyrå. Välj en befintlig byrå, stor eller liten. Syftet är att öka preferens kännedom för valfri begravningsbyrå. Redovisa gärna behov, målgruppsanalys, media, kanalval mm. och givetvis en jävligt rolig idé i form av en kampanj som släpps efter nyår.

INSIKT

De flesta tänker sällan på sin egen begravning, men många har en stark koppling till sin musiksmak och gillar att skapa låtlistor. Målgruppen är musikälskare i 20–40 års åldern som sällan reflekterar över frågor kring begravningar. 

IDÉ

Music never dies, där Fonus tillsammans med Spotify skapar en kampanj likt Spotify Wrapped som släpps i december. Få fler att skriva in i vita arkivet och dela de låtar man själv skulle vilja ha på sin begravning och få det till att bli ett lättare sätt att prata om döden och då få fler att besöka begravningsbyrån Fonus.

OM KAMPANJEN

Kampanjens utseende är inspirerat av Spotify och Fonus nuvarande uttryck. För att få en humoristisk och välkomnande känsla användes text och färger som tillförde känslan. Valet av låttexterna är baserat på låtar som lyssnas på av 20–40 åringar. På Instagram kommer man kunna dela sin begravningslåt och i kampanjen kommer låtar tillsammans med “passande” videor synas på Instagram Reel.

BAKGRUND

Begravningsbyråerer finns för att ordna det som behövs vid en begravning. Mycket praktiskt, men också mycket känslor, och okunskap för oss drabbade. Finns det något ljus i detta mörker? Sympati. Förståelse. Finns det någon del i en begravning, eller när någon dött, som går att lyfta på ett humoristikst och lättare sätt? 

BRIEF

Avsändaren ska vara en begravningsbyrå. Välj en befintlig byrå, stor eller liten. Syftet är att öka preferens kännedom för valfri begravningsbyrå.

Redovisa gärna behov, målgruppsanalys, media, kanalval mm. och givetvis en jävligt rolig idé i form av en kampanj som släpps efter nyår.

INSIKT

De flesta tänker sällan på sin egen begravning, men många har en stark koppling till sin musiksmak och gillar att skapa låtlistor. Målgruppen är musikälskare i 20–40 års åldern som sällan reflekterar över frågor kring begravningar. 

IDÉ

Music never dies, där Fonus tillsammans med Spotify skapar en kampanj likt Spotify Wrapped som släpps i december. Få fler att skriva in i vita arkivet och dela de låtar man själv skulle vilja ha på sin begravning och få det till att bli ett lättare sätt att prata om döden och då få fler att besöka begravningsbyrån Fonus.

OM KAMPANJEN

Kampanjens utseende är inspirerat av Spotify och Fonus nuvarande uttryck. För att få en humoristisk och välkomnande känsla användes text och färger som tillförde känslan. Valet av låttexterna är baserat på låtar som lyssnas på av 20–40 åringar. På Instagram kommer man kunna dela sin begravningslåt och i kampanjen kommer låtar tillsammans med “passande” videor synas på Instagram Reel.